Můj strom - dlouhodobý projekt
NÁVRH PROJEKTU
Název: | Můj Strom |
Autoři: | Václava Zajícová
|
Realizace: | 2.ročník, 2.A, ZŠ Mikulova 1594, Praha; listopad a prosinec 2006, březen - duben 2007 |
Typ projektu: | § projekt mimořádně dlouhodobý § projekt školní § společný (třídní) § vícepředmětový § kombinace žákovského a uměle připraveného |
Smysl projektu: | Rozpoznání živé přírodniny od neživé, pravidla chování v lese,využití nových poznatků při určování stromů, rozlišení stromu podzimního, zimního a jarního, pozorování typických znaků v jednotlivých ročních obdobích a jejich zaznamenávání, naučit se a používat nejrůznější zdroje k získání informací, sounáležitost člověka s přírodou, ochrana přírody a péče o ni, směřující k získání dovedností a znalostí
|
Výstup: | Prezentace poznatků o svém Stromě, jeho pozorování a poděkování mu. |
Předpokládané cíle: | kognitivní: Vysvětlení rozdílu mezi živou a neživou přírodninou, poznávání stromů podle charakteristických znaků, uvědomění si rozdílu mezi stromem podzimním, zimním a jarním, význam stromů a ochrana přírody.
afektivní: Prohloubit estetické vnímání a cítění kontaktem s přírodninami, vést k estetickému a citlivému přístupu k přírodninám, vést děti k soustředěnému pozorování přírody, užívání jazyka umění jako prostředku k vyjádření nejrůznějších jevů, vztahů, prožitků, emocí a představ.
psychomotorické: Prohloubit estetické vnímání a cítění kontaktem s přírodninami, vést k estetickému a citlivému přístupu k přírodninám, vést děti k soustředěnému pozorování přírody, užívání jazyka umění jako prostředku k vyjádření nejrůznějších jevů, vztahů, prožitků, emocí a představ.
sociální: Podnítit aktivitu, tvořivost a spolupráci ve skupině, podnítit vstřícnost ve vztahu člověk a životní prostředí.
|
Předpokládané činnosti: | 1. pozorování na podzim - motivační rozhovor, pozorování přírody, pravidla chování v přírodě, poznávání stromů nejen zrakem, vytvoření vlastního pracovního listu, vyhledávání informací v dostupných materiálech, vedení kalendáře 2. pozorování v zimě 3. pozorování na jaře - spojeno se Dnem Země
|
Organizace výuky: | skupinová výuka - práce ve dvojicích, ve třídě i v terénu, hromadná výuka - třída i terén
|
Předpokládané výukové metody: | metody z hlediska pramene poznání -slovní (rozhovor, diskuse, metody práce s textem),metody praktické - grafické a výtvarné činnosti, pracovní činnosti ,metody názorně demonstrační - pozorování metody z hlediska aktivity a samostatnosti žáků – metody sdělovací, metody samostatné práce žáků, metody badatelské a výzkumné metody dle struktury myšlenkových operací - postup induktivní, postup deduktivní metody z hlediska fází výuky - metody motivační, metody expoziční, metody fixační (opakování a procvičování), metody diagnostické, metody z hlediska výukových forem a prostředků - kombinace metod s vyučovacími formami, kombinace metod s vyučovacími pomůckami didaktické hry
|
Předpokládané pomůcky:
| list z javorového stromu (dopis), křídy, encyklopedie, čtvrtky, izolepa, pastely, pentle, vyfouknutá vejce |
Způsob prezentace projektu:
| Prezentace zjištěných informací a vytvořených textů, výstavka pracovních listů.
|
Způsob hodnocení:
| Zhodnocení jednotlivých prací a získaných vědomostí dětmi, nové náměty pro pokračování, uspořádání výstavky, zhodnocení projektu učitelem, ale i žáky (jak se pracovalo, pocity, šikovnost při vyhledávání, originalita,spolupráce), obdržení makety Podzimníčků dalších "medailí" za jiné činnosti (př. za báseň atd.)
|
Kriteria hodnocení: | - zhodnocení pracovního listu - zhodnocení vzájemné spolupráce - hodnocení originality - hodnocení práce s informačními zdroji - hodnocení získaných vědomostí - hodnocení přístupu k práci - hodnocení snahy a úsilí
|
II. Realizace projektu
1. Charakteristika třídy:
počet dětí: 22
počet chlapců: 10
počet dívek: 12
Tuto třídu si vedu od 1. ročníku. Vzhledem k tomu, že děti jsou od 1. třídy vedeny ke spolupráci a pracují ve vícečetných skupinách , nebyl pro ně problém vzájemné spolupráce a hodnocení.
2. Průběh projektu
Podzim
Úvod
1.Motivace: Do školy přinesu list ze stromu se vzkazem od skřítků Podzimníčků.
"Milé děti, moc vás prosíme, jděte se podívat do našeho království stromů. Už jsme zde stačili obarvit stromy, ale nepamatujeme si, které barvy jsme použili. Pomozte nám prosím zjistit, které barvy musíme namíchat stromům ve vedlejším lese.
Do lesa jsme se neodvážili, neboť nás vystrašili lesní duchové. Vy jste nebojácní a určitě nám pomůžete.“
Rozhovor nad dopisem+ rozdělení do dvojic, vycházka
Vycházka
2.a) Jdeme a cestou sledujeme, co už Podzimníčci kolem stihli. Všímáme si barev, které má podzimní příroda, abychom Podzimníčkům mohli poradit, které barvy musí stromům dodat.
b) Zopakujeme si chování v přírodě.
Hlavní část
1. V lese straší neviditelní duchové stromů. Zviditelněte je.
. V lese straší neviditelní duchové stromů. Zviditelněte je. a) Děti ve dvojicích (nebo v menších skupinách) vyhledají zajímavé stromy (pukliny, větve), pařezy a křídami dobarví podle vlastní fantazie obličej duchů (oči, nos) - les nám tak ožívá. Využijeme dětskou tvořivost a fantazii. b) Děti si vzájemně oživlý les prohlédnou (skupiny dětí si prohlédnou práci druhých skupin) |
c) Strom je živá přírodnina. Porovnejte rozdíl mezi člověkem, stromem (strom dýchá, roste, přijímá vodu a živiny, rozmnožuje se..) a skřítkem. Chápání stromů jako živých přírodnin, vyhledávání společných znaků s člověkem.
2. Najdi svůj strom - zkoumání stromu pomocí smyslů a) Každé z dětí si vybere v předem vymezeném území svůj strom pro příští zkoumání. Nyní děti dostávají za úkol obejmout strom, přitisknout se k němu, zavřít oči a zaposlouchat se do šumění koruny stromu. Dále děti zkoumají svůj strom pomocí hmatu. Přiloží dlaně na kůru stromu a zkoumají, zda je kůra hladká, drsná, rozpraskaná, odřená, poraněná, chladná, teplá, suchá, vlhká, porostlá mechem, lišejníkem, houbou či řasou. Navážeme ukázkou kůry různých druhů stromů (např. smrk, borovice, buk, dub, bříza atd., my jsme pracovali se čtyřmi druhy). Děti mohou zkoumat kůru i čichem. Přivoňte ke kůře svého stromu. Voní kůra stromu? Připomíná vám něco její vůně? |
Dva žáci obejmou jeden strom, který jim je nejsympatičtější. Tento strom pak bude jejich stromem pro další práci. Jsou zde zastoupeny čtyři druhy stromů a keřů, které žáci rozeznají i podle kůry. Děti se snaží do poznání zapojit co nejvíce smyslů. Stromy si prostřídají tak, aby každý měl možnost poznat všechny čtyři druhy.
b) První dítě má zavázané oči, druhé dítě ho vede ke všem čtyřem stromům (1.dítě stromy prohlédne poslepu (čich, hmat, sluch), pak jdou oba na výchozí stanoviště.
Úkolem 1. žáka je pomocí smyslů najít svůj strom (keř), děti se vystřídají. Najednou pracují všechny dvojice. U každého stromu se může dítě, které nevidí, pokusit určit strom, kterého se právě dotýká.
Zjištění, čím se náš strom (keř) lišil od jiného. Podle čeho jsem ho poznal(a). Žáci zjišťují strukturu kůry, zda je hladká, drsná, poraněná, suchá, vlhká, zda je kmen porostlý mechem, lišejníkem, houbou či řasou. Podařilo se mi ho vůbec poznat?
c) Vytvoř pracovní list Můj strom (možno pracovat s atlasem) – určit název stromu, přilepit list, větvičku, plod, nakreslit korunu, napsat, kde strom roste, co vidí kolem sebe, za co mu děkuji.
Žáci pracují ve dvojici. Z poznatků vytvoří pracovní list Můj strom. Do listu se snaží co nejvěrněji nakreslit svůj strom, nalepit k němu kůru, větvičku, list, plod (vše záleží na důvtipu a fantazii), znalosti o stromu mají možnost doplnit z encyklopedií, atlasů a učebnic. Získané poznatky a informace zaznamenají.
d) Výstavka ze zjištěných informací. Každý nechá svůj poznatek (záznam) u svého stromu, ostatní se snaží zapamatovat, jak se který strom jmenuje.
Porovnání prací a získaných informací. Snaha zapamatovat si co nejvíce postřehů.
3. Procvičení získaných informací
a) Formou didaktické hry - honička se záchranou: Uč. volá, jméno stromu. Úkolem dětí je chytit se správného stromu, aby se zachránily před babou.
b) Učitel si zaváže oči, děti mu podávají listy právě poznaných stromů. Učitel poznává druh stromu a říká, podle čeho strom určil. Opět si poznávání vyzkouší i děti (děti naší třídy poznávaly listy ve dvojicích).
Shrnutí
1. Zopakujeme si, které stromy (keře) jsme dnes poznali, co strom potřebuje k životu, jak můžeme stromům pomoci a chránit je, jak vypadají stromy na jaře, v létě na podzim a v zimě ( otázky může klást nejen učitel, ale i děti dětem).
Zopakování z dnešního poznání a pozorování formou rozhovoru a otázek dětí dětem. Dvojice dává otázky týkající se jejich stromu druhým: Který strom má kůru, která je hladká a jemná? Pomůcka: Výborně hoří.
2. Cestou zpět sbíráme přírodniny a listy, budeme s nimi pracovat v dalších předmětech. Mohou to být nejrůznější plody, listy ( opět záleží na fantazii dětí, kterou neusměrňujeme).
b) Ve slohu napíšeme, jak se cítil náš strom při naší návštěvě (co musí všechno strom dělat, co musí zvládnout).
c) Napíšeme dopis skřítkům Podzimníčkům, na základě našich poznatků s přiložením pracovních listů, které barvy jsme cestou viděli, které nesmí v dalším lese chybět, že v lese nestraší lesní duchové, ale jsou to pouze staré větve, pukliny atd. - volíme podle zájmu a věku dětí.
Zima
Vycházka do zimního lesa k našim stromům.
Shledání s opadanými stromy, pozorování pupenů. Děti se opět ve dvojici rozejdou ke svému stromu, ozdobí ho vlastnoručně vyrobenými lojovými koulemi, které budou potravou pro ptáčky. Každá dvojice popřeje svému stromu pěkný a klidný spánek s tím, že na jaře se spolu opět setkají.
Úkol na doma: Děti dostanou za úkol doma najít co nejpěknější a nejvýstižnější text o stromech pro svůj Strom.
S tímto textem a dalšími nachystanými věcmi půjdou na jaře ke svému stromu.
Úkol na doma: Děti dostanou za úkol doma najít co nejpěknější a nejvýstižnější text o stromech pro svůj Strom. S tímto textem a dalšími nachystanými věcmi půjdou na jaře ke svému stromu.
V domácím úkolu, který je zároveň propojen s matematikou a českým jazykem, si znovu připomenou, proč strom nemá v zimě listy.
Jaro - 1. část
Svátek stromů slavíme letos již v březnu, jelikož zima byla krátká.
Děti jdou nyní svůj strom probudit ze zimního spánku. Každá dvojice s sebou nese barevné pentle, barevně ozdobená vajíčka stočená do tvaru věnečku nebo jen na pentličce atd. Opět nebráníme fantazii dětí při svátečním zdobení svého stromu.
Pokud je strom svátečně ustrojen, děti mu přednesou svoji báseň či povídku, kterou samostatně v období zimy vyhledaly či vymyslely.
Jaro - 2. část
Později děti navštíví strom v době, kdy rozkvétá.
Vedení svého kalendáře ( kdy strom opadává, kdy rozkvétá..)
Zaznamenávají si barvu jeho květů.
Toto období je dále propojeno se Dnem Země. Děti píší přání a poděkování Zemi.
Náměty pro další činnost a propojení dalšími předměty:
Vv- výroba draků, koláž, zapouštění tuše do mokrého podkladu atd., výrobky z přírodnin,
otisky listů a přírodnin, navlékání přírodnin, ozdoby z přírodnin
Otisk kůry- Žáci si vyrobí plastelínovou "placku" o síle asi
Z válečku plastelíny vytvoří okraj formy. Do placky zapíchnou 2 špejle, aby se později dal kachlík pověsit stěnu. Formu vylijí připravenou sádrou. Když sádra začne tuhnout, je třeba odstranit špejle. Po zatvrdnutí sádry opatrně sloupnou plastelínovou formu a odlitek je hotov.
Stačí provléknout kousek provázku a kachlík je hotový.,
otisky listů a přírodnin, navlékání přírodnin
Dramatická výchova - procitání stromů po dlouhé zimě, jejich vývoj a konec- pantomimické vyjádření, vyprávění o stromech mimo vycházku
Lv- Pokus o báseň, kterou slíbil složit malý chlapec stromu, přání dětí Zemi
Prv- herbář listů, pokusy se dřevem- zda plave, lidové zvyky, tradice , náš národní strom, ochrana přírody - př. sběr starého papíru a výsadba školky, důležitost stromů pro život na Zemi- vodohospodářský, klimatický, rekreační a zdravotní, útočiště pro zvěř,části stromu- kmen jako nejdůležitější část (od kořenů rozvádí vodu, ukládá živiny vytvořené v listech), herbář listů.
Výhody dřeva ve vztahu k životnímu prostředí v porovnání s plasty a železem můžeme vysvětlit pomocí následujících faktů. Strom při růstu spotřebovává oxid uhličitý a vyrábí kyslík, stavby ze dřeva jsou šetrné k životnímu prostředí.
Plasty jsou problematickým odpadem zatěžujícím životní prostředí.
Hudební výchova - písničky o lese a stromech, poslechové skladby- Les a jeho proměna (relaxační hudba), Čtvero ročních období- Vivaldi